
Realizowane: Priorytet X Lepsza edukacja, Działanie 10.1 Skuteczna edukacja, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Głównym celem projektu jest wsparcie efektywności nauczania języka angielskiego poprzez objęcie dodatkowymi zajęciami z języka angielskiego uczniów szkół: Zespołu Placówek Oświatowych im. Jana Pawła II w Gościeradowie, Publicznej Szkoły Podstawowej im. Janiny Wierzchowskiej w Liśniku Dużym, Zespółu Szkół im. Józefa Twaroga w Księżomierzy Publicznej Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Mniszku w roku szkolnym 2024/2025 oraz roku szkolnym 2025/2026.
Grupę docelową w projekcie stanowi 29 grup ze szkół z tereny Gminy Gościeradów, uczniowie będą w wieku od 7 do 15 lat. Wsparciem w ramach projektu zostanie objętych 290 uczniów w tym 12 uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz 6 nauczycieli j. angielskiego.
Czas realizacji projektu: 01.09.2024r. - 30.06.2026r.
Program:
1. Zajęcia z języka angielskiego dla uczniów 2024-2026
Zorganizowane zostaną dodatkowe zajęcia z języka angielskiego. Zajęcia będą oparte na metodzie CLIL (ang. Contet and Language Integreated Learning). Nauka metodą CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską w dokumencie COM(2003)449 Komunikat promujący naukę języków i różnorodność językową: plan działania na lata 2004–2006. Nauka metodą CLIL kształtuje w uczniach umiejętności przydatne do funkcjonowania we współczesnym świecie poprzez łączenie informacji z różnych dziedzin czy korzystanie ze źródeł w językach obcych. Treści przedmiotowe stanowią naturalny kontekst do wprowadzania słownictwa charakterystycznego dla danego obszaru wiedzy i podnoszą motywację uczniów do nauki języka. Metoda ta wspiera też rozwój kompetencji kluczowych, takich jak: porozumiewanie się w języku obcym, świadomość kulturalną, umiejętność uczenia się i inicjatywność oraz kompetencje informatyczne i społeczne. Nauczyciele pracując tą metodą na lekcjach językowych, pomogą uczniom powiększać zasób słownictwa, wzmacniać zaangażowanie uczniów i efektywnie rozwijając ich kompetencje językowe. Uczniowie będą ćwiczyli poznane struktury gramatyczne. Zgodnie z metodą, poszerzanie wiedzy o świecie i efektywna komunikacja będą ważniejsze niż poprawność językowa. Dzięki takiemu podejściu uczniowie będą swobodniej wyrażali się w języku obcym.
2. Coaching indywidualny dla uczniów
Dzięki zastosowaniu wsparcia w postaci coachingu uczniowie zyskają dostęp do metody pracy, dzięki której zostaną zdiagnozowane i uwypuklone zasoby ucznia, podkreślone jego mocne strony, a przez to nastąpi wzrost samooceny i wiary we własne możliwości ucznia. Coaching jako metoda pracy z uczniem koncentruje się na talentach, ich wzmacnianiu, a konsekwencji budowaniu pozytywnych, wspierających przekonań na temat własnych możliwości percepcyjnych ucznia i ich wykorzystaniu w nauce i budowaniu swojej samooceny. Zajęcia będą zrealizowane w sposób indywidualny dostosowany do potrzeb i możliwości ucznia. Dzięki zmianie nastawienia i wzrastającemu poczuciu pewności siebie uczniowie będą mocniej angażowali się w naukę języka, będą czerpali satysfakcję z widocznych postępów co przełoży się na wzrost motywacji i zaangażowania w pracę na zajęciach i chęć samodoskonalenia.
3. Szkolna wycieczka językowa UP do Warszawy
Wyjazd uczniów do Warszawy będzie miał charakter edukacyjny. Przewodniki będzie oprowadzał uczniów po Warszawie opowiadając o mieście po angielsku. Opowieści przewodnika będą dostosowane do wieku i wrażliwości uczniów. Zwiedzanie Warszawy będzie stanowiło magiczną podróż po najbardziej tajemniczych zakątkach Starówki, bawiąc i ucząc. W trakcie tej niezwykłej wycieczki uczniowie będą mieli okazję spotkać króla Zygmunta III Wazę, mistrza Jana Twardowskiego, straszliwego Bazyliszka i Syrenkę Warszawską. Poznają również historię Gołębiarki o złotym sercu z ul. Piwnej i odwiedzą Archikatedrę św. Jana, gdzie znajduje się opromieniona niezwykłą legendą średniowieczna figura Chrystusa o cudownych włosach. Następnie zwiedzą Barbakan, mury miejskie i fosę, rozmawiając przy okazji o obronie dawnych miast przed wrogami oraz o roli kata w życiu historycznej Warszawy. Na trasie wycieczki znajdą się również miejsca tak ważne dla dziejów Warszawy jak Pałac Prezydencki i Grób Nieznanego Żołnierza. W czasie wycieczki znajdzie się również miejsce na krótką lekcję historii tj. zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. Zwiedzanie Warszawy z przewodnikiem „po angielsku” pozwoli uczniom na kontakt z „żywym językiem”, uatrakcyjni ich pobyt oraz zachęci do kontynuowania nauki języka angielskiego.
4. Szkolna wycieczka językowa UP do Krakowa
Wyjazd uczniów do Krakowa będzie miał charakter edukacyjny. Przewodnik będzie oprowadzał uczniów po Krakowie opowiadając o mieście po angielsku. Opowieści przewodnika będą dostosowane do wieku i wrażliwości uczniów. Wycieczka będzie obejmowała następujące punkty: wizytę w Barbakanie i wejście na Mury Miejskie, przejście ul. Floriańską na Rynek Główny, spacer po Rynku Głównym zwiedzanie kościoła Mariackiego, zwiedzanie Sukiennic, przejście jedną z najstarszych i najpiękniejszych ulic Krakowa tj. ul. Kanoniczą w kierunku Wawelu, spacer po Wzgórzu Wawelskim, wizyta na dziedzińcu Zamku Królewskiego, wejście do Katedry Wawelskiej, „przywitanie się” ze Smokiem Wawelskim (zejście do smoczej jamy). Na zakończenie wycieczki wizyta w Muzeum Archeologicznym. Zwiedzanie Krakowa z przewodnikiem „po angielsku” pozwoli uczniom na kontakt z „żywym językiem”, uatrakcyjni ich pobyt oraz zachęci do kontynuowania nauki języka angielskiego.
5. Warsztaty dla nauczycieli:
- „Twórcza edukacja metodą dramy – teatr”
Szkolenie dla nauczycieli z zakresu pracy z uczniami metodą dramy - teatr ma na celu zapoznanie z popularną lecz mało stosowaną metodą aktywizującą uczniów w procesie dydaktycznym. Drama w najszerszym rozumieniu to działanie przez środki werbalne i niewerbalne w celu przedstawienia pewnej fikcyjnej sytuacji. Najczęściej odbywa się w interakcji z drugą osobą lub kilkoma osobami i jest środkiem służący celom poznawczym, edukacyjnym i terapeutycznym. Staje się naturalnym narzędziem wchodzenia w role, które umożliwia wypróbowywanie nowego zachowania.
- „Odwrócona lekcja”
Metoda ta zwana oryginalnie "flipped teaching" stosowana jest na całym świecie. Taki model lekcji angażuje uczniów w proces zdobywania wiedzy i przygotowuje do samokształcenia. Polega na zmianie schematu lekcji – uczniowie samodzielnie opanowują temat w domu przed lekcją, a na zajęciach praktycznie ją utrwalają i ćwiczą pod okiem nauczyciela. Jest to sprawdzony sposób aktywizowania uczniów podczas zajęć w szkole i poza zajęciami lekcyjnymi w szkole, pozwalający stworzyć przestrzeń zarówno do uczenia się kooperacyjnego jak i indywidualnego wspierania przez nauczyciela uczniów, którzy tego wsparcia potrzebują.
- „Technologie informacyjno – komunikacyjne (TIK) w nauczaniu języka angielskiego”
Szkolenie dla nauczycieli przewiduje doskonalenie w zakresie posługiwania się technologiami informacyjno – komunikacyjnymi (TIK). W świecie współczesnej edukacji nowe, cyfrowe technologie mają ogromy wpływ na kształtowanie innowacyjnych metod uczenia się i nauczania. Możliwości jakie dają uczniom media cyfrowe zwiększają zaangażowanie uczniów i chęci do zdobywania wiedzy, przyczyniają się do poprawy efektywności procesu nauczania i uczenia się. Dzięki zaangażowaniu narzędzi cyfrowych uczniowie nabywają umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych na zajęciach z różnych przedmiotów.
- „Metoda multisensoryczna w nauczaniu języka angielskiego”
Szkolenia dla nauczycieli z zakresu edukacji multisensorycznej mają na celu upowszechnienie tej metody w nauczaniu języka angielskiego. Celem edukacji sensorycznej jest dostarczanie za pośrednictwem wszystkich zmysłów informacji do mózgu, który adaptuje je i pozwala mu się rozwijać. Podejście wielozmysłowe do nauki języka obcego rozwija wyobraźnię, uczy kreatywności i zachęca do poznawania świata. Jest to odejście od klasycznego nauczania języka obcego i urozmaicenie zajęć dydaktycznych tak, by stawały się bardziej atrakcyjne i efektywne dla ucznia.
6. Zakup komputerów do zastosowanie TIK w nauczaniu języka angielskiego.
Jednym z założeń realizacji projektu jest ukierunkowanie na jakość dydaktyki języka angielskiego. Osiągnięcie tego celu możliwe jest między innymi przez zastosowanie w nowoczesnej dydaktyce szeroko rozumianej techniki komputerowej. Zestawy komputerowe, a za ich pośrednictwem nowe metody przekazu wiadomości, wspomogą proces dydaktyczny.Do każdej ze szkół w Gościeradowie, Mniszku, Księżomierzu i Liśniku Dużym przewidziano po 5 komputerów. Z komputerów będą korzystali uczniowi na zajęciach dodatkowych z języka angielskiego. Zajęcia komputerowe oparte na metodzie CLIL wpisują się w metodę i będą służyły do nauki języka angielskiego.
Biuro projektu:
Urząd Gminy Gościeradów
Gościeradów Ukazowy 61,
23-275 Gościeradów
pok. nr 15
Informacji udziela p. Ewelina Węglińska,
tel. (15) 838 11 05 wew. 408,
e-mail: ewelina.weglinska@goscieradow.pl
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość projektu: 1 658 743,20 PLN
Wysokość dotacji: 1 492 457,20 PLN
Wysokość wkładu z UE: 1 409 931,72 PLN
Dotacja z budżetu krajowego: 82 525,48 PLN