Ile łyżeczek cukru niesie w plecaku Twoje dziecko?

Zdjęcie grafiki dziecka i żywności

👧👦 Dziecko wraca ze szkoły głodne, rozdrażnione, a mimo to nie chce zjeść obiadu? Ma problem z koncentracją i zaśnięciem?
​ ​
🧊 Być może winny jest… cukier.
​ ​
ℹ️ Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO):
👉 cukry proste nie powinny przekraczać 10% wartości energetycznej diety,
👉 cukry dodane – maksymalnie 5%.
​ ​
Przy zapotrzebowaniu 2000 kcal to tylko 10–12 łyżeczek cukru (jedna łyżeczka = ok. 20 kcal = 5 g).
​ ​
🆘 W praktyce? Już 2 batony mogą wyczerpać cały dzienny limit cukru dziecka, a do tego dostarczyć nawet 1/3 dziennego zapotrzebowania na energię!
​ ​
❗ Jak łatwo policzyć, ile cukru kryje produkt?
Wystarczy spojrzeć na etykietę:
🔹 wartość „CUKRY” ➗ 5 = liczba łyżeczek w 100 g produktu,
🔹 wynik ✖️ waga produktu = łyżeczki cukru w całej porcji.
_______________________
​ ​
👉👈 A teraz zajrzyjmy do szkolnych plecaków i porównajmy dwa zestawy drugiego śniadania ⤵️⤵️⤵️
​ ​
🎒 Plecak nr 1️⃣ – słodka pułapka
​ ​
🔸 Jogurt pitny 270–350 g lub owocowy 150 g → 🥄 3–10 łyżeczek
🔸 Napój smakowy 500 ml → 🥄 5 łyżeczek
🔸 Sok 200 ml / mus owocowy 120 g → 🥄 3–5 łyżeczek
🔸 Chipsy owocowe 20 g → 🥄 2–3 łyżeczki
🔸 Owocowe gumy/cukierki do żucia 50 g → 🥄 5–7 łyżeczek
🔸 Lizak 20 g → 🥄 2–4 łyżeczki
​ ​
🆖 Razem: 20–34 łyżeczki cukru
________
​ ​
🎒 Plecak nr 2️⃣ – zdrowa energia
​ ​
🔹 Jogurt naturalny 150 g → 🥄 1,5 łyżeczki
🔹 Woda 500 ml → 🥄 0 łyżeczek
🔹 Jabłko (150–180 g) lub banan (110–130 g) → 🥄 3–4 łyżeczki
🔹 Orzechy (100 g): brazylijskie 0,5, nerkowce 1, włoskie 2 łyżeczki
​ ​
🆗 Razem: 5–7,5 łyżeczek cukru
​ ​
🤔 Czy to oznacza, że trzeba zupełnie zrezygnować ze słodkości i przekąsek?
🤗 Absolutnie nie! To świetny moment, by uczyć się zdrowych nawyków – razem z dziećmi.
​ ​
👩‍🏫 Dołącz do Akademii NFZ i sprawdź materiały na portalu Diety NFZ – znajdziesz tam mnóstwo prostych pomysłów na zdrowsze drugie śniadanie.
​ ​
👇 Linki czekają w komentarzach 👇
👨‍👩‍👧‍👦 Zapraszamy do wspólnej nauki!
​ ​
 
Źródło: Akademia NFZ

Zobacz również: