CZYSTE POWIETRZE TO NASZA WSPÓLNA SPRAWA!

Grafika przedstawiajaca dwie ramki z tekstem:ZYSTE POWIETRZE TO NASZA WSPÓLNA SPRAWA!  NIE PRZEGAP TERMINÓW !    JEŚLI MASZ WYSOKOEMISYJNY KOCIOŁ WĘGLOWY TO PAMIĘTAJ ŻE MASZ CZAS NA JEGO WYMIANĘ NA KOCIOŁ ECODESIGN (ZGODNY Z WYMAGANIAMI EKOPROJEKTU) LUB INNE EKOLOGICZNE I NISKOEMISYJNE ŹRÓDŁO OGRZEWANIA DO DNIA:  v  31 GRUDNIA 2023 R. – KOTŁY BEZKLASOWE ORAZ KOTŁY KLASY 1 I 2  v  31 GRUDNIA 2026 R.  – KOTŁY KLASY 3 I 4  v  31 GRUDNIA 2029 R. – KOTŁY KLASY 5

CZYSTE POWIETRZE TO NASZA WSPÓLNA SPRAWA!

NIE PRZEGAP TERMINÓW !

 

JEŚLI MASZ WYSOKOEMISYJNY KOCIOŁ WĘGLOWY TO PAMIĘTAJ ŻE MASZ CZAS NA JEGO WYMIANĘ NA KOCIOŁ ECODESIGN (ZGODNY Z WYMAGANIAMI EKOPROJEKTU) LUB INNE EKOLOGICZNE I NISKOEMISYJNE ŹRÓDŁO OGRZEWANIA DO DNIA:

31 GRUDNIA 2023 R. – KOTŁY BEZKLASOWE ORAZ KOTŁY KLASY 1 I 2

31 GRUDNIA 2026 R.  – KOTŁY KLASY 3 I 4

31 GRUDNIA 2029 R. – KOTŁY KLASY 5

 

Na terenie województwa lubelskiego od 1 maja 2021 r. Obowiązuje tzw. „Uchwała antysmogowa” która określa wymagania w zakresie eksploatacji nowych urządzeń grzewczych dopuszczonych do stosowania oraz sukcesywnie wprowadza ograniczenia dla funkcjonujących instalacji niespełniających wymagań.

Uchwała antysmogowa zakazuje stosowania następujących paliw:

  • miałów i mułów węglowych, flotokoncentratów oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem;
  • węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z jego wykorzystaniem;
  • węgla kamiennego, który nie spełnia któregokolwiek z wymagań określonych prawem oraz paliw stałych produkowanych z jego wykorzystaniem;
  • biomasy, której wilgotność przekracza 20%. 

Warto wiedzieć!

  • Kogo dotyczy uchwała antysmogowa?

Uchwała antysmogowa to nowe prawo miejscowe, które dotyczy wszystkich osób/podmiotów eksploatujących instalacje takie jak: kotły, piece, kuchnie węglowe i kominki na paliwo stałe, tj.: mieszkańców, prowadzących działalność gospodarczą (kotły o mocy do 1 MW), właścicieli budynków wielorodzinnych, spółdzielnie, wspólnoty, samorządy lokalne.

  • Jak sprawdzić czy kocioł spełnia normy emisyjne zgodne z rozporządzeniem UE?

Informacja o klasie kotła znajduje się na jego tabliczce znamionowej (najczęściej jest naklejona na boku kotła) oraz w instrukcji obsługi. Jeśli nie ma jej w żadnym z tych miejsc – kocioł nie spełnia kryteriów żadnej z klas. Podczas zakupu kotła należy upewnić się u sprzedawcy bądź producenta czy posiada on certyfikat i jest zgodny z wymaganiami ekoprojektu (Ważne! 5 klasa to nie to samo co ekoprojekt).

  • Jaka jest różnica pomiędzy kotłami spełniającymi wymogi ekoprojektu, a kotłami 5 klasy wg normy PN-EN 303-5:2012?

Kotły 5 klasy wg normy PN-EN 303–5:2012 ≠ kotły spełniające wymogi ekoprojektu. Maksymalna emisja pyłu z kotła przy jego pracy pełną mocą w obu przypadkach nie może być wyższa niż 40 mg/m3. Jednakże, kotły spełniające wymagania ekoprojektu dodatkowo poza dopuszczalnymi normami dla pyłu i tlenku węgla mają określone również restrykcyjne normy dla dwutlenku azotu. Dodatkowo normy wskazane w dyrektywie muszą być dotrzymywane zarówno w wariancie pełnej jak i przy pracy na część mocy. Jest to istotne, ponieważ kotły rzadko pracują na pełnej mocy, natomiast niższe obciążenie powoduje pogorszenie warunków spalania i jednocześnie zwiększa emisję pyłu.

Wymagania ekoprojektu zostały jednolicie określone dla całej Unii Europejskiej i od 2020 roku obejmą wszystkie kotły dopuszczone do sprzedaży na terenie UE, natomiast norma PN EN 303-5:2012, określająca wymagania dla kotłów klas 3, 4 i 5 jest normą dobrowolną, stosowaną tylko przez niektórych producentów kotłów.

  • Uchwała zakazuje spalania biomasy o wilgotności powyżej 20%. Co to oznacza i jak to stwierdzić?

Użytkownicy instalacji, którzy spalają biomasę w postaci drewna powinni zwrócić przede wszystkim uwagę na okres jego suszenia. Odpowiednie sezonowanie drewna w miejscach ograniczających wpływ warunków atmosferycznych, głównie opadów, powinno zapewnić możliwość uzyskania parametrów wilgotności drewna, które spełnią wymagania uchwały – czyli poniżej 20%. Do sprawdzenia wilgotności drewna można stosować urządzenia elektroniczne tzw. wilgotnościomierze do drewna.

Mokre drewno spala się powoli w ilości nawet dwukrotnie większej niż suche, dostarcza też mniej ciepła gdyż część energii pochłaniane jest na odparowanie wody, przez co temperatura spalania jest niższa. W wyniku tego część gazów nie ulega całkowitemu spaleniu – wytwarza się sadza, która w połączeniu z wilgocią osadza się na ścianach komina i może prowadzić do obniżenia sprawności kominka/kotła, a także zapchania, korozji, czy samozapłonu komina. Równocześnie, spalanie wilgotnej biomasy prowadzi do emisji szkodliwych dla zdrowia substancji m.in. rakotwórczego benzo(a)pirenu oraz pyłów, zwłaszcza tych najmniejszych. Dlatego drewno, wbrew powszechnej opinii, nie jest paliwem „ekologicznym”. W odniesieniu do emisji zanieczyszczeń (pyłów PM2,5, benzo-α-pirenu), drewno bywa porównywalne ze średniej jakości węglem.

  • Czy uchwała mnie dotyczy jeśli użytkuję instalację gazową?

Uchwała dotyczy wyłącznie instalacji na paliwo stałe. Dla mieszkańców, którzy już obecnie korzystają z sieci ciepłowniczych, gazu, oleju, ogrzewania elektrycznego lub pomp ciepła – uchwała nie wprowadza żadnych nowych obowiązków lub ograniczeń. Gdyby chcieli jednak zrezygnować z obecnego ogrzewania na rzecz węgla lub drewna, będą zobowiązani od razu zainstalować nowoczesny kocioł spełniający wymagania ekoprojektu dotyczące emisji pyłu.

  • Dlaczego w uchwale antysmogowej brak jest zakazu spalania śmieci?

Taki zakaz już obowiązuje na mocy ustawy o odpadach.

  •  Co może grozić za niedostosowanie się do zapisów uchwały antysmogowej?

Sankcje stosowane w przypadku naruszenia postanowień uchwały określone zostały w art. 334 Prawa ochrony środowiska, który stanowi, że „kto nie przestrzega ograniczeń, nakazów lub zakazów, określonych w uchwale sejmiku województwa przyjętej na podstawie art. 96, podlega karze grzywny”. Zgodnie z art. 24 Kodeksu wykroczeń grzywna wynosi od 20 zł do 5000 zł, przy czym w postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł, a jeżeli czyn wyczerpuje znamiona wykroczeń określonych w dwóch lub więcej przepisach ustawy - 1000 zł (art. 96 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia). Organem uprawnionym do nakładania mandatów na podstawie art. 334 Prawa ochrony środowiska na gruncie aktualnego stanu prawnego jest Policja, Inspektor Ochrony Środowiska.

 Zmieniłeś piec? Masz nowe źródło ogrzewania? Pamiętaj o wypełnieniu deklaracji CEEB!

Deklaracja w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) to oświadczenie właściciela lub zarządcy budynku dotyczące liczby i rodzaju wszystkich posiadanych źródeł ciepła i źródeł spalania paliw w budynku lub lokalu. Obowiązek jej złożenia istnieje od 1 lipca 2021 r. na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

 Nowe źródło ciepła – nowa deklaracja!

Jednorazowe wypełnienie deklaracji nie sprawia, że obowiązek ten zanika. Każde nowe zainstalowane źródło ciepła wymaga złożenia nowej deklaracji. Powinniśmy ją zatem powtarzać za każdym razem gdy następuje zmiana źródła ciepła. Właściciel lub zarządca budynku lub lokalu jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia, w którym zaistniała zmiana.

      Zgodnie z art.27h ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie składa w terminie deklaracji, podlega karze grzywny. Nie podlega karze sprawca, który złożył deklarację po terminie, jeżeli złożenie deklaracji nastąpiło przed dniem, w którym wójt, burmistrz lub prezydent miasta powziął wiadomość o popełnieniu wykroczenia.

Zobacz również: